Utmaning 160 på skivpuff.blogspot.com

Skriv fem favoritord på D och en berättelse där minst två av dem är med.



Mina fem ord:
Dikt

Dekadent

Dröm

Dans

Drog


Min berättelse (kanske inte det som egentligen defineras som en berättelse, men ge gärna respons!)

Inatt drömde jag i ord,

jag drömde i dikter.

 Det var en alldeles speciell upplevelse och orden dansade fram över mitt synfält; lekte med mina sinnen och bildade meningar jag varken förstod eller nu längre minns. Men jag minns att det handlade om en vilsen flicka, som inte kunde hitta vägen ut.  Jag tror iallafall det var så, ibland hann jag inte läsa orden helt.


(så det finns en möjlighet att jag hittar på själv, såhär dagen efter,  

det brukar ju ofta bli så med historier)


När jag tänker efter närmre så var det nog en saga. Dikten gick ut på en saga, som handlade om en flicka som var vilsen och inte hittade ut. Kanske var hon i ett slott. Med tanke på att hon var en del av en saga så var hon nog i ett slott.

                            Ja, heltklart var det ett slott nu när jag tänker tillbaka på det.


Inte heller var det vilket slott som helst, det var stort, gigantiskt, magnifikt slott med massvis av rum. Och det var i alla dess otaliga rum som flickan var vilse. Hon sprang och sprang. In genom dörrar, ut igen, genom korridorer och upp för trappor, ner för trappor hit och dit.

Eller nej,


Det hela är egentligen bara en liknelse. Drömmen och dikten växte i mitt huvudet, speglades av det som har lagrats i mina sinnen. För jag är vilsen. Jag är en flicka. Jag är inte fast i ett slott dock, jag är fast i den stora labyrinten som kallas livet. Och jag vet inte hur jag ska hitta ut, fram, upp till ljuset. Jag följer strömmer, kämpar för att bryta mig ut men tappar ibland orken.


Anledningen till dikten i drömmen, drömmen av dikten, är troligen min passion för ord. Min passion för det skrivna ordet - kanske ville drömmen säga mig något. Kanske var orden jag inte förstod i sovande tillstånd de ord jag nu rentav dikterar för er njutnings skull. Kanske ville drömmen säga att vägen ur mitt slott är genom orden jag aldrig förstod, i drömmen jag nu längre knappt minns.


Låter jag galen?

Kanske.

Jag drömde en dröm som egentligen var en dikt; och du läser fortfarande  

                                                                  (det jag möjligtvis dikterar från speglen i mitt sinne)




/ Julie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0